dimecres, 3 d’octubre del 2007

Ara, la ronda del Vallès

(Diari de Terrassa, bloc de notes, dimarts). Ara ja no es diu ni Quart Cinturó ni Autovia Orbital B-40. L’acaben de batejar com a Ronda del Vallès. Més “cool”, oi? Portem des del 1968 donant-li voltes i des del 1991 és l’eix d’una campanya en contra que ha tingut l’habilitat o la sort de fer més soroll que el suport social que té al darrera. Cert també que entre aquesta campanya, la lentitud de l’Estat i les visites i trucades a Madrid de l’alcalde i alguns regidors, amb el temps hem passat del brutal scalextric del ministre Cascos (amb gran bisnes immobiliari a llarg termini) a una autovia força delicada.

Millor li canviem el nom, doncs. El canvi fa més digerible políticament aquesta obra que s’executa amb sorprenent discreció en el tram Terrassa-Abrera. Un bon dia el descobrirem com per art de màgia, amb les ratlles pintades i tots els rètols posats… El tripartit ha començat a desembussar al Parlament el tram Terrassa-Granollers. Només és el principi: ens posarem d’acord d’aquí a dotze mesos, quan no hi hagi eleccions a la vista. Sembla un petit pas, però és un pas històric: hi haurà acord. El president Montilla (un mal comunicador, ell mateix ho reconeix, però un “cul de ferro”) ha fet el que va dir la passada primavera a Terrassa: l’ autovia es farà, tant sí com no.

Les excavadores avancen i ara el segon tram començarà a mastegar-se als despatxos, fins que sigui assumible en un moment polític tranquil. En el pack-oferta de la ronda hi ha una ronda ferroviària: necessària, sens dubte, perquè ens calen més trens, més metros i també més carreteres. Els més optimistes diuen que el 2010 estarà ja en obres. Tenint en compte els gairebé quaranta anys que hem esperat el quart cinturó, això serà un miracle.